zondag 26 juni 2011

Van ´arme´ backpacker naar backpacken in luxe

We zijn alweer 5 weken verder en ondertussen al in Thailand! De laatste weken in Australië waren meer relaxen , winkeltjes kijken en genieten van de zon. In Noosa hebben we heerlijk genoten van het luxe hostel (met Wii!) en van het zonnetje genoten. Zondag hebben we toch nog even actief gedaan! Met 2 jongens uit het hostel, Matt en Jael, hebben we een ´coastal walk´ van 3 uur gemaakt. Het was een lange wandeling, maar wel met overal een mooi uitzicht op de zee, veel surfers en veel gezelligheid. ´s Avonds had Matt ook nog kangoeroeburgers voor ons gemaakt, best lekker!
Maandag hebben we Noosa weer verlaten en zijn we aangekomen in Brisbane. In Brisbane hebben we een dagje geshopt en zijn we samen met Franziska en Lucy (die we hadden ontmoet op de Whitsunday Tour) naar Pirates of the Caribbean 4 geweest! Verder was Brisbane niet echt interessant, dus na 2 dagen zijn we weer verder gegaan. Op naar Surfers Paradise! Dit plaatsje was echt het Blanes van Australië, erg grappig om hier een paar dagen te zitten. Overal op straat staan proppers die je kaartjes aanpraten voor een ‘Club Crawl’, waar ook wij zijn ingetrapt. De 3 dagen in Surfers Paradise bestond dus vooral uit uitslapen, winkelen en ’s avonds uitgaan. We hebben het er wel erg gezellig gehad!
Zaterdag zijn we doorgereisd naar Byron Bay! Byron Bay is echt een backpackersplaatsje, met goedkoop eten (voor 4 dollar = 3 euro had je een avondmaaltijd), leuke winkeltjes en weer veel uitgaan. Op onze kamer zat nog een Nederlandse, Julliët, waarmee we gelijk al leuk contact hadden. ’s Avonds zijn we met haar gaan eten in ‘de Backpackerplek’ Cheeky Monkeys, waar we een trip naar Fraser Island en een fles champagne hadden gewonnen! ’s Avonds met een hele groep uitgeweest, erg gezellig! Zondag hebben we een hele luie dag gehad, wel zijn we ’s avonds nog met z’n 3en naar de Hangover Part II geweest, echt een geweldige film! De laatste 2 dagen in Byron niets bijzonders gedaan, we hebben leuke mensen ontmoet dus ’s avonds hebben we het wel elke keer heel gezellig gehad.
Dinsdagavond zijn we met de nachtbus naar Sydney vertrokken. Weer terug naar het begin! In het hostel aangekomen kwamen we weer 2 bekenden tegen, Thijs en Marijn ook van onze begingroep. Grappig dat je ongeveer overal waar je komt, bekenden tegen komt. We hebben maar 1 dagje in Sydney geslapen, want daarna zijn we weer vertrokken naar Coonabarabran! Een plaatsje 8 uur landinwaarts van Sydney waar we 2 weken zijn gaan WWOOFen. We gingen naar een potterij met accommodatie, café en verschillende activiteiten voor de gasten. De farm lag erg afgelegen van de buitenwereld, maar doordat het heel levendig was door gasten en omdat we met een grote groep waren, had je dat niet door. Er waren naast ons nog 2 andere WWOOFers, Ann uit Ierland en Tina uit Duitsland, 2 zoons van Maria (de eigenaresse), Johannes en Bernhard, en een vriend van hem Mitch. Ook had Maria een pleegkind, Steven. En dan had je ook nog de pottenbakkers en schilders en wat mensen die hielpen met de bouw van het farmhouse, wat nieuwe accommodatie wordt. In het begin hadden we wel heel erg het gevoel dat we er echt alleen maar zaten om te werken. Want we hadden ’s ochtends om 8 uur ontbijt, om 9 uur begon je met werken tot 1, dan had je lunch, 3 uur ging je weer verder tot 5 en dan had je vrije tijd. De eerste dagen hebben we ook alleen maar onkruid moeten wieden in de tuin en accommodatie schoongemaakt. Het tweede weekend was het erg druk, 26 gasten! Ze wilden ook allemaal activiteiten doen en ’s avonds pizza eten, dus dat was wel een erg gezellige tijd. Natasja mocht ook helpen met de paardenritten die werden georganiseerd en rondjes lopen met Shetlander Bobby waar de kleintjes een ritje op wilden maken. We hebben veel pizza’s gebakken, veel accomodaties schoongemaakt en vooral heel veel afgewassen! Ook zijn we echte vrouwelijke Bob de Bouwers geworden door te helpen met het bouwen van het Farmhouse! We moesten pleisteren, schuren en verven. We hebben ook gezellige avonden gehad met een kampvuur, marshmallows en onze heerlijke goon! Na 2 weken helpen op deze levendige farm vonden we het erg jammer dat we weer afscheid moesten nemen.
Daarna waren we weer terug in Sydney! Onze laatste 2 dagen in Australië waren ingegaan.. In het hostel wéér een bekende tegengekomen, Floris die Natasja 2 jaar geleden had ontmoet op Texel! Hij blijkt een hele goede vriend te zijn van Koen (ook van onze begingroep, Katinka zegt de naam je iets?) die toen ook op Texel zat. De wereld is echt heel klein! Onze laatste dagen op souvenirjacht geweest, het Opera House nog een keer bewonderd, in het zonnetje bij Harbour bridge gezeten en onze laatste avond in Australië erg leuk afgesloten in de Scary Canary.
Zaterdagavond was het toen echt tijd om voor de laatste keer Sydney te verlaten, op naar het vliegveld, op naar Bangkok, Thailand! Het was wel erg raar om weg te gaan, want Thailand betekent echt bijna het einde van onze trip. Maar toch verheugden we ons ook heel erg op Thailand, waar we nu ondertussen ook alweer een week zitten! Zondag ochtend kwamen we aan in het hysterische Bangkok. Gelijk nadat we uit de taxi stapten bij de Khoa San Road, de backpackerplaats van Bangkok, kwamen er 5 mannetjes op ons af met de vraag waar we heen gingen, waar we heen moesten gaan en of we een túk túk wilden. Nadat we eindelijk een hostel hadden gevonden, zijn we er gelijk weer vandoor gegaan. Op naar de weekendmarket, de grootste markt van de wereld! We werden alleen al wel gelijk flink afgezet door de túk túk! Om 6 uur hadden we weer met Nicolien en Marije afgesproken om wat te gaan eten. Leuk om hen ook weer te zien! Gezellig met hen onze eerste Thaise avondmaaltijd gegeten en nog gezellig wat gedronken.
Maandag zijn we op Tempeljacht gegaan. Weer met de túk túk zijn we Bangkok rondgetoerd langs de vele mooie tempels van Bangkok! Dinsdag zijn we naar het Grand Palace gegaan, een groot tempelcomplex. Dat was heel mooi om te zien! Daarna hebben we rondgelopen bij Siam Square en het grote winkelcentrum MBK! ’s Avonds hebben we weer afgesproken met Nicolien, Marije en 2 vriendinnen van hen die waren aangekomen. Eerst gezellig met z’n 6en wat gegeten en daarna de avondmarkt bezocht! Daarna boven op het dak van een hotel met 59 verdiepingen een cocktail gedronken, met een prachtig uitzicht over heel Bangkok! Weer een hele gezellige avond gehad en we gaan ze zeker weten in Nederland nog een keertje zien!
De volgende dag vertrokken we met een 2-daagse tour naar Kanchanaburi, wat bekend staat om de bouw van ‘the bridge over the river Kwai’ tijdens de Tweede Wereldoorlog. De brug was een gedeelte van de spoorlijn tussen Thailand en Birma (Myanmar), gebouwd in opdracht van de Japanners. Tijdens de bouw van de spoorlijn zijn er meer dan 100.000 mensen overleden. Tijdens de tour hebben we een War Cemetery bezocht, het Yeath museum over de bouw van de brug en het Hellfire Pass Museum ook over de bouw van een gedeelte van de spoorlijn. Bij het Hellfire Pass museum kon je ook een wandeling maken over het pad waar de spoorlijn ooit gelegen heeft.
De eerste dag hebben we ook nog een klein luipaard vastgehouden, super schattig! Aan het einde van de middag zijn we samen met John, een jongen van de tour, naar het olifantenkamp gegaan. We gingen namelijk olifanten wassen! Dat was echt super gaaf! We zaten in het water op een olifant, zonder zitje dus gewoon op z’n rug. De jongen liet de olifant elke keer kunstjes doen, waardoor we ongeveer 300x van de olifant afvielen. Het was nog leuker dan het skydiven in Australië! De olifant waarop we zaten had ook een kleintje die de hele tijd om ons heen zwom, super schattig! Die avond sliepen we op een ‘floating house’, dus op het water.
De volgende ochtend na het ontbijten gingen we bamboo raften, het meest spectaculaire (na het olifanten wassen na dan) wat we ooit in ons leven hebben gedaan! Eerder gezegd het tegenovergestelde, we zaten gewoon op een vlot en gingen gewoon rustig met de stroming mee.. We kwamen daarna weer uit bij de olifanten, waar we nog keer op de olifanten gingen rijden, dit keer wel met zitje. We zaten op een hele snelle olifant, dus dat was ook weer erg leuk! Ook zijn we de tweede dag naar de Tiger Temple gegaan, waar je met de tijgers op de foto kon. Dit viel alleen wel een beetje tegen, omdat het heel toeristisch is en de tijgers liggen er heel zielig bij. Later kon je als je nog een keer betaalde de tijgers ook tot leven zien komen en zien spelen in het water, dat was een leuker beeld dan ze half dood aan een ketting te zien liggen.
’s Avonds kwamen we weer aan in Bangkok, waar we ook weer gelijk vertrokken. Met de nachtbus gingen we door naar het zuiden, naar het eiland Koh Tao! Het duikeiland van Thailand. Na een lange rit van totaal 13 uur kwamen we aan bij ons eigen hutje dicht bij het strand. Zaterdag hebben we onze eerst 2 duiken al gemaakt! Ook hier is de onderwaterwereld super mooi, met veel kleuren en veel vis. Vandaag hebben we een scooter gehuurd voor de hele dag, dus we zijn het eiland rond gereden. Sommige wegen zijn helaas wel erg slecht, waardoor we niet overal konden komen. Maar we hebben wel wat mooie stranden van Koh Tao gezien.
Thailand is echt relaxen in luxe! Elke dag 3x uit eten voor ontbijt, lunch en avondeten! En alles is zo goedkoop! We gaan elke keer voor minder dan 2.50 pp uit eten en hebben ons eigen hutje voor nog minder dan 10 euro per nacht! Helaas gaan we Thailand over ongeveer 2 weekjes ook alweer verlaten. 11 Juli om kwart over 9 komen we alweer aan op Schiphol en dan is ons grote avontuur echt afgelopen!

Veel liefs en tot snel,
Laura & Natasja

1. Nou meiden, nog even lekker genieten deze laatste twee weken. Wel raar, het is inmiddels een vertrouwde activiteit om jullie reis aan de andere kant van de wereld te volgen en dan is het einde opeens zo nabij.
    Maar we vangen jullie met alle plezier weer op op 11 juli om dan gezellig samen op z'n Hollands te brunchen.

Hou je haaks, pas goed op elkaar en tot gauw.

Groeten, Papa, Corine, Joris en Lieke

2. Hoi leven meiden,

Inderdaad zoals papa al zei: het is vertrouwd maar ook wel een vreemd idee dat jullie zover weg zoveel meemaken. Dan is het leven hier maar saai....
    Morgen nog 2 weken voordat jullie thuis zijn.
    Wij tellen hier wel af.
    Dat zwemmen met de olifanten zag er wel heel leuk uit. Leuke foto's weer.
    Al met al een mooi reisverslag op deze blog.

liefs Mama en Ber

3. Waaauw wat een super gave foto's en avonturen maken jullie mee zeg! en jullie verhalen zijn echt super leuk om te lezen ook, haha vind het jammer als zo'n stukje alweer is afgelopen! Jullie hebben het volgens mij echt super naar jullie zin! ben echt ontzettend jaloers! maar geniet nog even van die 2 weken in het prachtige thailand! times flies;) veel liefs Lindi

4. Hai Natasja,

Jullie allerlaatste week is inmiddels ingegaan daar in het mooie Thailand,geniet er maar van want voor je het weet sta je gewoon weer op Schiphol.
    Wat is dat snel gegaan zo'n half jaar.
    Ik ben alvast aan het aftellen,nog 8 nachtjes slapen...........

Nou lievie dit zal de laatste reactie wel zijn op jullie blog dikke kus en een fijne laatste week voor jou en Laura.